pondělí 5. prosince 2022

Dojmy z Mantic Open Day 2022

Po covidové pauze uspořádal Mantic zase skutečný Open Day – with Blackjack and hookers! Eee totiž ve svých prostorách v Nottinghamu a s živými návštěvníky namísto přenosů na Youtube. A protože jsem měl na tu dobu naplánovanou dovolenou v Londýně, neváhal jsem a jako milovník Kings of War, Deadzone, Armady a dalších počinů téhle firmy jsem si v eshopu okamžitě pořídil vstupenku.

Jediné zklamání: socha Fisty Glue Mana před Manticem ve skutečnosti nestojí.

Přestože se britští dopravci hodně snažili, nakonec jsem do Nottinghamu z Londýna skutečně dorazil (poděkování patří wargamerovi Dannymu, který mě odvezl autem a ukázal se jako skvělý parťák). Vstupenek se prodávalo tuším jen 50 kusů, a po příjezdu bylo snadné pochopit proč. Mantic možná vydává spoustu produktů a víc než dekádu udržuje v chodu několik úspěšných herních systémů, za tím vším ale stojí malá firma, která nemá víc než 30 zaměstnanců. Areál Manticu stojí na okraji města a pro Open Day se kromě herny s obchodem provizorně vyklidilo ještě pár dalších místností. I tak bylo na akci vcelku těsno, což byla ale zanedbatelná vada.

Nejdřív ze všeho modeláře samozřejmě upoutaly vitríny se spoustů modelů a pár diorámky. Bylo se na co koukat, a protože fotek z výstavky mám hodně, galerii jsem umístil do samostatného příspěvku.

Nejvíc prostoru na akci zabíraly herní stoly. Předváděla se Armada, na parádním sněžném terénu Deadzone, nový bonus pro Kings of War nazvaný Ambush pro bitvy malých armád (skvělé nejen pro začátečníky), Firefight, kostková minihra z univerza Hellboye a nejspíš i něco dalšího.


Po vybrání pár užitečných věcí z haldy vyřazených rezinů a letmém nahlédnutí na diskuzi s 3D sculptorem Luigim jsem se dal do řeči se CEO Manticu Ronniem Rentonem. Pokud jste někdy viděli jakékoli video s Ronniem, máte zhruba tušení, jak zábavný tenhle člověk je. Srší z něho energie a dobrá nálada a je to nefalšovaný geek, který wargamovky sám hraje a barví si do nich modely. Prý jsem jako návštěvník z ČR překonal na Open Day dosavadní dálkový rekord z Německa :)

Taky jsem stihl demo Firefightu, formátem „obdoby WH 40K“ zasazené do sci-fi univerza Deadzone. Bylo to rychlé, taktické, zábavné a krvavé. Část mechanik bude povědomá hráčům Deadzone, jiné z Kings of War nebo KoW Vanguard. V žádném případě to ale není splácanina, vše do sebe logicky zapadá a dobře to šlape. Pokud máte chuť testnout hru taky (figury Firefight samozřejmě sdílí s Deadzone), mrkněte na volnou demo verzi pravidel. Můžu doporučit. 

Zlatý hřeb byl ovšem „seminář“. Ronnie v něm nastínil něco z plánů s jednotlivými hrami, přičemž si občas napřed vyškemral svolení od podřízených – jeho „spilling the beans“ je v mikrosvětě Manticu legendární. V podstatě celý seminář si můžete pustit na Youtube:

Ačkoli se Firefightu (aspoň prozatím?) nevěnuju, snad nejvíc originální mi přišly chystané novinky pro tenhle systém. První doplněk základních pravidel se zaměří na utkání bojové techniky. Jestli trpíte tankománií, vaše vlké sny se splní. Nemá jít o pouhé nafouknutí počtu bodů podle spoutávajících pravidel. Už proto, že délka hry má zůstat stejná, tedy s reálnou (!) dobou dohrání do dvou hodin. Páteří těchto armád bude sice těžká technika, ta ale zůstane bez podpory pěchoty zranitelná a patrně sama nedokáže plnit všechny cíle scénářů.

Jestli stejně jako já dlouho vyhlížíte deadzonové Rebs v tvrdém plastu, nemůžu vás potěšit. Nicméně Mantic prý Rebely nepouští ze zřetele a přemýšlí, jak tuhle rozmanitou frakci uchopit. Každopádně se osnoje nový starter set Deadzone s obměněnými frakcemi – stávají kombo korporátních mariňáků (GCPS) a zmutovaných myšáků tedy nahradí jiné armády.

Co se už naopak od Open Day rozběhlo je projekt na nové terény. Možná znáte manticové Terraincrate sety – ať už díly na budovy z tvrdého plastu nebo předsložené vybavení do fantasy táborů, hladomoren, moderních válčišť, vesmírných lodí či zombieapokalyps. Zdaleka nejúspěšnější ze všech těchto sad prý byl plastový les, a tak se Ronnie rozhodl vytvořit modulární sady různě kombinovatelných sci-fi/fantasy stromů. Jsou samozřejmě univezální, takže zapadnou i na vesměs fádními lesy zabydlené stoly k WH 40K.


Investice do plastu je pro Mantic pořád náročná, a tak se po delší době rozhodli udělat Kickstarter. Kampaň už brzo končí, Pledge Manger má být ale otevřený několik měsíců a výsledek se má zhmotnit za rok. Vše samozřejmě půjde i do běžného prodeje.

Osobně mě z novinek asi nejvíc nadchla vidina flotily Trident Realm of Neretica do lodičkové Armady. Kupa roztodivných monster sápajících na kusy nepřátelská fantasy loďstva? Ano, prosím! Dostal jsem do ruky prototypy pár modelů, ale pochopitelně jsem je nemohl fotit. Každopádně nebude chybět ani mořský had a místo letců se prý Trident Realm dočká jiné speciality. Kromě toho do Armady brzo zavítají flotily Abyssal Dwarfs (něco jako warhammeroví Chaos Dwarfs) a interaktivní terény, které na hladinu moří přivedou například výbuchy sopek.


Open Day byl parádní zážitek. Nejen díky figurkám a hrám, ale i lidem z Manticu a hráčům kolem. Ronnieho pohodovost a nadšení se odráží ve všem a je poznat, že tihle lidi tvoří dobrou partu.

Lituji jen toho, že jsem se na akci nakonec nepotkal s Nickem Williamsem (famozním modelářem a někdejším členem Kings of War rules committee) a že jsem měl proklatě málo místa v zavazadlech na to, abych stejně jako místňáci  výhodně nakoupil hromady modelů.

Ještě to odpoledne jsem se vydal na druhou stranu Nottinghamu do Warhammer Wordu. Kontrast to byl pořádný, ale o tom už někdy příště. Zatím se můžete mrknout na slíbenou galerii.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Visiting Warhammer World – dojmy a tipy

Ve světě wargamingu sotva existuje ikoničtější místo než Warhammer Word v anglickém Nottinghamu (tedy aspoň pro scifaře a fantaskáře, pro hi...